vrijdag 1 maart 2013

Hoi Winkeltje (#244),

ik wil je best beginnen.
Je zou niet groot zijn en alleen te vinden als je weet hebt, of geheimen lief. Er zou een toonbank zijn, en daar stond ik achter, en de hemel keek door de ramen naar binnen om te zien of alles goed was. De deurbel rinkelde -hoera- wanneer iemand je ontdekte en een kijkje nam. Tegen je hoge muren leunden slaperige stapels.
Ik zou niets zeggen, behalve dag, als er vreemde voeten over de drempel stapten. Dan deed ik er een glimlach bij en boog mijn hoofd zó dat ik onzichtbaar werd. Ontdekken gaat het beste in je eentje.
'Ahum', klonk het na een tijdje, en pas dan, wanneer de voeten gingen dralen en wenkbrauwen veranderden in vraagtekens, keek ik weer op en vroeg: ´Kan ik je misschien helpen?´
´Ik ben ontroostbaar´, zou het gezicht boven de voeten in het ergste geval zeggen en er ontsnapte een klein zuchtje.
´Ai´, antwoordde ik dan, ´dat is jammer. Ik verkoop geen troost, maar woorden. Ik heb er waarmee je kunt gooien, die je kunt delen, verslinden of verscheuren. Sommige worden het liefst gezongen, gegiecheld of gefluisterd en andere maken je hoofd licht, knieën wiebelig of doen je haar recht overeind staan. Als je op ze uitgekeken bent, kun je ze nog prima cadeau doen. Ze blijven lang goed. En ze zijn niet duur.'
Ik wachtte. Alles om ons heen hield zijn adem in. De hemel spitste zijn babyblauwe oren.
'De zee', zei ik tenslotte, 'dat is wat ik voor je heb. Neem de zee maar mee. Maak thuis een stapeltje van hoofd op kussen op zee, en slaap zacht.'
  


Tjielp

9 opmerkingen:

  1. Verkoop je ook Vlaamse woorden? Ik zoek het woord vooraleer al zo lang.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk. Een winkel zonder vooraleer is geen winkel. Ik heb er zelfs eentje die nog nooit gebruikt is.

      Verwijderen
  2. Wow, wat een fijn, liefdevol winkeltje, vol verborgen schatten is dat, met een hele wijze mevrouw achter de toonbank.
    Wat zou ik daar graag een kijkje komen nemen.

    Els X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet niet of een winkel waar vooralleer wordt verkocht geschikt is voor wie geen vlees eet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waaa is vooralleer met twee ellen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen