dinsdag 24 juli 2012

Hoi Klaagmuur (#24),

sinds kort ben ik klaarblijkelijk op Avontuur en ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Het is heel anders dan ik van te voren dacht. Er komt bijvoorbeeld een hele hoop Twijfel bij kijken. En Onzekerheid. Elke dag weer, hè Klaagmuur, elke dag!
Getsiederrie.
Weet je wat ik dacht? Ik dacht: jeej, ik ga op Avontuur, gezellig!
Hahahahaha! (O sorry, mag ik eigenlijk wel lachen tegen jou? Als het je geruststelt: het was een sarcastische lach. En Sarcasme is ook een beetje een zeurpiet natuurlijk.)
Ik was vergeten dat Avonturen altijd zó gaan. Dat je de deur uitstapt en in plaats van dat je naar rechts gaat, zoals altijd, ga je nu naar links en je loopt door. Met zo´n kriebel ergens ter hoogte van je hart die roept: hoeiiiiii, we waaien mee met waar de dag ons brengt, maar waar dat is, weet niemand! En je staat op een kruispunt, stil, en luistert naar iets waar je nooit naar luistert, maar het zit in jezelf en het weet precies waar dít te vinden is wat past bij dát waarvan je niet eens wist dat je het zocht.
Maar voordat je dat bereikt in een Avontuur, moet je eerst worstelen. Hoort er bij. Alle avonturiers worstelen zich te pletter. Soms ook echt. Met draken en struikrovers enzo, maar veel vaker met zichzelf. En hun gedachten. Hersenen lijken ook een beetje op worstelarmen nu ik er zo eens over nadenk.
In ieder geval. Ik had het eigenlijk wel kunnen weten. Dat Avonturen gaan over moeilijkheden en angsten overwinnen, vijanden trotseren, bergen beklimmen, keihard van je strijdros gezwaardvecht worden, in de cel gesmeten, eenzaam en verlaten zijn, vanalles verliezen wat je dierbaar is, hernieuwde moed vinden, hoopgevende ontmoetingen op onverwachte plekken, hinderlagen ontwijken en nieuwe vrienden maken.
Er staat me nog een heleboel te wachten. Gelukkig ben ik niet op een Queeste. Hoop ik. Want dat is nog veel erger. Dan ben je verzekerd van bergen ellende voordat je als Held uit de strijd komt.


Godnondepielekes, heb ik wéér wat om over na te denken!


Grmblende groet,

Tjiiiiiiielp

7 opmerkingen:

  1. Hoi Tjielp, er is natuurlijk verschil tussen de eenzame avonturier en het gezamenlijk ten strijde trekken.
    Gezamelijk erop uit is gezellig gezellig en leuk, maar het eenzaam avontuur... tja da's voor de lonesome cowboys. Gek is dat, ik ben ook vaak op eenzaam avontuur. Van avonturen hou ik wel maar waarom moet het altijd zo'n separate toestand zijn? Drijft iets in ons, ons van de ander af?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Tjielp,
    Op avontuur is ook lekker pierewaaien met een grassprietje in je mond...Mógen-dingen doen, lós-laten-dingen doen, uitwaaien-dingen doen...met open ogen. (Of lekker tóch dicht) Mákkelijk :-) Have fun!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Mike, in The Lord of The Rings zijn Frodo en Sam wel samen, maar helemáál niet zo gezellig en leuk aan het rondstruinen met hun vreemde vriend Gollem en al die Orks in de buurt.
    :-)
    Kweetniet hoe het zit. Van je vraag gaan mijn gedachten alle kanten op. Ik ga er eens over mijmeren. Tussen de zonnestralen door.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Sascha, ik hou ook heel erg van pierewaaien, zoals je weet, maar ik raak het soms een beetje kwijt ineens en dan moet ik weer op zoek. Of op avontuur. Zo zou je het ook kunnen zeggen ;-)
    Pierewaai ze!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nelson Mandela zei ooit:

    "Our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure. It is our light, not our darkness, that frightens us."

    Als iemand die zich geheel kon aansluiten bij het vliegtuigje dat je aan Avontuur gestuurd heb, waarop stond "Ik ben op jou", moet ik het hier toch even voor mijn grote liefde opnemen:

    Avontuur is meer winst dan verlies, meer loslaten dan worstelen. Avontuur is juist die cel uitgaan, de wereld in, voeten in de aarde, snuutje naar de zon, lucht in je longen, hart wagenweid open, geest zo vrij als een vogel. Vanaf de top van een berg is het uitzicht adembenemend, en de klim dubbel en dwars waard.

    Ik móest het zeggen, want ik denk dat als je op Avontuur gaat, jou juist heel veel rijkdom, verassingen en inzichten te wachten staan. Niet van die nare en zware dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel lief schaap-op-surfplank, jij kunt het weten, want als een schaap op een surfplank geen verrassende avonturen meer beleeft, dan weet ik het ook niet meer :-)
      Blijf vooral je wijze raad in de rondte strooien alsjeblieft (al dan niet met spelfouten ;-))

      Verwijderen
  6. Zo! En ik zie ook meteen dat ik geen Nederlands meer kan :D! Sjongejonge!
    Bij deze:
    - jij hebttttttt, hebt, hebt hebT, een vliegtuigje gestuurd.
    - wagenwijd
    - verRassing

    Ik schaam me. Dat werkt op een redactie.

    BeantwoordenVerwijderen